Szkoła Varsavianistyczna

Sprawozdanie z działań „w ramach szkoły varsavianistycznej

Wymaganie 1

Przeprowadzenie 10 zajęć o tematyce warszawskiej
  1. Grupa Niebieska wybrała się na wycieczkę do Łazienek poznając zabytki i przyrodę parku (9.09)
  2. Dzieci ze wszystkich grup (i ich rodzice) miały możliwość poznania walorów przyrodniczych i rekreacyjnych Lasu Kabackiego podczas sobotniej zabawy “Podchody dla przyrody” (2.10)
  3. Dzieci ze wszystkich grup (i ich rodzice) miały możliwość poznania walorów historycznych, przyrodniczych i rekreacyjnych terenów Parku SGWW. Na rodzinnym spacerze rozpoznawaliśmy drzewa (dąb, brzoza, miłorząb, bawiliśmy się w trochę już zapomnianą zabawę „Jawor, jawor, jaworowi ludzie” pod starym klonem jaworem, szukaliśmy pomników przyrody, dowiadywaliśmy się, jak pomniki przyrody są oznaczane i jaki obiekt może stać się pomnikiem przyrody. Przy orzechu czarnym zasadzonym przez Juliana Ursyna Niemcewicza rozmawialiśmy o początkach naszej dzielnicy – Ursynowa (16.10)
  4. Grupy Żółta i Niebieska wybrały się na lekcję historii pod Platan Wolności rosnący na skraju Osiedla Służew nad Dolinką, by dzięki symbolom umieszczonym na ozdobnym ogrodzeniu poznawać znaczące fakty, obiekty i symbole z historii Polski i Warszawy miedzy innymi Grób Nieznanego Żołnierza, Syrenę (10.11)
     
  5. We wszystkich grupach przedszkolnych przeprowadzone zostały zajęcia dotyczące herbu Warszawy. Dzieci poznawały legendę o Syrenie, dowiadywały się jakie kolory są w herbie Warszawy i różnorodnymi technikami tworzyły herb. Dodatkowo grupa najstarsza otrzymała zadanie, by wraz z rodzicami udać się na poszukiwanie herbu. Najwytrwalsze przedszkolaki udokumentowały zdjęciami odnalezienie kilkunastu wizerunków syrenki między innymi na przystankach, pojazdach komunikacji miejskiej, mundurach straży miejskiej, na murach budynków czy po prostu jako pomniki (listopad 2017).
  6. Grupa Żółta i Niebieska przez 4 tygodnie na przełomie listopada i grudnia poznawały warszawskie legendy między innymi – Złota Kaczka, O szabli króla Zygmunta, Wars i Sawa, Warszawska Syrenka, Bazyliszek, Słowo się rzekło, kobyłka u płotu wyszukując w albumach miejsc, w których toczy się akcja legend, poznając historyczne postaci (król Zygmunt III Waza, król Jan III Sobieski) oraz różnorodnymi technikami tworząc ilustracje do legend.
  7. Dzieci ze wszystkich grup przedszkolnych uczestniczyły w konkursie recytatorskim “Moja Warszawa”. Przygotowując się do konkursu dzieci wybierały z nauczycielkami wiersze znanych poetów takich jak Tuwim, Gałczyński czy Kubiak, rozmawiały z nauczycielkami o miejscach opisywanych w wierszach, a następnie zabrały wiersze do domu, by uczyć się tekstu. W dniu konkursu zaprezentowały się przed publicznością otrzymując nagrody w postaci magnesów przedstawiających widoki Warszawy (20.04).
  8. Grupa Niebieska odwiedziła kolekcję magnolii przy Wydziale Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu SGGW. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się
    o znaczeniu terenów zielonych (parków, skwerów, kwietników) dla czystości powietrza w Warszawie oraz podziwiały kwitnące krzewy (24.04).
  9. Podczas uroczystego rozstrzygnięcia Konkursu fotograficznego dzieci ze wszystkich grup przedszkolnych wzięły udział w zajęciach prezentujących zdjęcia starej i współczesnej Warszawy, szukały zmian krajobrazu, dowiadywały się o zniszczeniach i odbudowie stolicy, o zmianie funkcji niektórych miejsc (na przykład nabrzeża Wisły), a także o miejscach gdzie uczyli się i studiowali rodzice (27.04).
  10. Dzieci z grup Żółtej i Niebieskiej przygotowały nagrody przeznaczone do wręczenia w konkursie fotograficznym. Zajęcia polegały na pokolorowaniu napisu promującego Warszawę, ozdobieniu napisu pozytywnymi symbolami (serca, kwiaty, baloniki, uśmiech). Prace przedszkolaków zostały następnie pomniejszone, wycięte przez dzieci i umieszczone w okrągłych plakietkach i wręczone jako przypinki uczestnikom konkursu (23.04).

Wymaganie 2

Przygotowanie przez przedszkolaki „gazetki” o tematyce warszawskiej

Dzieci wraz z rodzicami wybrały zdjęcie z albumu „Warszawa na starej fotografii”. Ich zadaniem było odnalezienie współczesnego odpowiednika krajobrazu, wykonanie zdjęcia i zdobycie informacji o tym miejscu. Stare i nowe zdjęcia oraz pozyskane przez dzieci informacje zostały umieszczone w formie gazetki na przedszkolnej tablicy ogłoszeń, a podczas uroczystego zakończenia konkursu fotograficznego zaprezentowane przez przedszkolaki i nauczycielki zgromadzonej publiczności. (kwiecień 2018)

Wymaganie 3

Przeprowadzenie 5 wycieczek po Warszawie
  1. Grupa Niebieska uczestniczyła w lekcji muzealnej w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa zlokalizowanym w zabytkowym budynku na terenie Łazienek). Przedszkolaki spacerowały również po Parku Łazienkowskim poznając piękno architektury i przyrody (14.10).
  2. Grupa Niebieska zorganizowała wycieczkę do Muzeum Narodowego zapoznając się w galeriach Faras i Sztuki średniowiecznej z artystycznymi wizerunkami świętego Mikołaja i poznawała Jego prawdziwe dzieje. Jednocześnie podczas spaceru z Placu Trzech Krzyży do Muzeum poznawała zabudowę Śródmieścia, a podczas zajęć wnętrza jednego z najważniejszych muzeów w Polsce (8.12)
  3. Grupa Niebieska uczestniczyła w lekcji muzealnej „Legendarna Warszawa” w Muzeum Warszawy na Rynku Starego Miasta. Wycieczka ta była okazją do poznania scenerii znanych przedszkolakom legend – Placu Zamkowego, Zamku Królewskiego, ulicy Krzywe Koło, rynku Starego Miasta (26.01)
  4. Podczas wycieczki do teatru Lalka mieszczącego się w Pałacu Kultury i Nauki grupa Niebieska mogła przyjrzeć się nowoczesnej zabudowie centrum miasta, obejrzeć z zewnątrz i poznać mały fragment wnętrz PKiN. W teatrze Lalka dzieci obejrzały przedstawienie “Krawiec Niteczka”, a w foyer teatru wystawę lalek teatralnych Adama Kiliana (1.02)
  5. Podczas wycieczki do Planetarium Centrum Nauki Kopernik grupa Żółta miała okazję poznać warszawskie bulwary, pomnik Syreny i nowoczesna zabudowę Powiśla (12.04)

 

Wymaganie 4

Przeprowadzenie konkursu o tematyce warszawskiej
  1. „Parada warszawskich postaci”
    W trakcie karnawału zaproponowaliśmy dzieciom i rodzicom przygotowanie stroju karnawałowego prezentującego postać związaną z Warszawą. Dzieci i rodzice wymieniali się pomysłami, przedszkolaki przekazywały rodzicom informacje, o jakich postaciach była mowa na zajęciach w przedszkolu. Finałem tych działań była „Parada warszawskich postaci” podczas karnawałowego balu w przedszkolu. Pojawiły się na nim 4 syreny, dwójka Małych Powstańców, król Jan III Sobieski, diabeł Chmielorz, Robert Lewandowski ze Stadionu Narodowego i liczna rzesza zwierząt z warszawskiego ZOO (13.02)
  2. Konkurs recytatorski “Moja Warszawa” – 21 osób wzięło udział w konkursie (46% przedszkolaków), recytując wiersze o Warszawie (20.04)
  3. Konkurs fotograficzny „Warszawa na starej fotografii” – 16 osób zaprezentowało swoje zdjęcia (35% przedszkolaków) oraz opowieść o tym, jak zmieniło się fotografowane miejsce (27.04)

Wymaganie 5

Działania na rzecz środowiska lokalnego

  1. Wszystkie grupy przedszkolne wzięły udział w jesiennej i wiosennej akcji zbiórki makulatury gromadząc jesienią rekordową ilość papierowych odpadów (1279 kilogramów czyli około 30 kilogramów przypadające na 1 przedszkolaka) i chroniąc przed wycinką około 20 drzew. Podczas zbiórki wiosennej połączonej z zajęciami o szkodliwości spalania odpadów w piecach i o smogu, zgromadzonych zostało około 200 kilogramów makulatury.
  2. Wykorzystując prace plastyczne ilustrujące legendy Grupa Niebieska stworzyła kalendarz na rok 2018 prezentujący ilustracje do 9 legend, oraz treść legend opowiadaną przez dzieci promując tym samym w swoich rodzinach znajomość historii Warszawy.
  3. W dniach 2.01-10.01 przedszkole zorganizowało akcję zbiórki odzieży, zabawek, książek i materiałów biurowych dla podopiecznych świetlicy środowiskowej Stowarzyszenia SPOZA z warszawskiej Pragi z ulicy Targowej.
  4. Przed Świętami Bożego Narodzenia przedszkole zorganizowało aukcję pocztówek wykonanych w domach przez dzieci i rodziców, a zgromadzone w rezultacie aukcji 746 złotych przekazało na cele Unicefu.

Wymaganie 6

Udział nauczycieli w spotkaniach ze znanymi mieszkańcami Warszawy

18 stycznia 2018 roku nauczycielka przedszkola Ewa Gorzelak uczestniczyła w spotkaniu z Ewa Kielak Ciemniewską redaktor naczelną Warszawskiego Magazynu Ilustrowanego Stolica. Spotkanie odbyło się w Czytelni Naukowej nr 14 na ulicy Lachmana i poświęcone było temu ”Co tam słychać w stolicy?”

 

Wymaganie 7

Współpraca z warszawskimi placówkami kulturalno – oświatowymi

W roku szkolnym 2017/2018 Przedszkole „Mały Olimpijczyk” regularnie współpracowało z warszawskimi muzeami:

  1. W Muzeum Warszawy Grupa Niebieska uczestniczyła w lekcjach muzealnych „Legendarna Warszawa” (26.01) oraz „Malarze Warszawy” (7.04)
  2. Grupa Niebieska dwukrotnie wzięła udział w wycieczkach do Muzeum Narodowego, by podczas lekcji „Prawdziwa historia Świętego Mikołaja”(8.12) oraz „W pracowni malarza” (19.01) poznawać bogate zbiory Muzeum.
  3. Grupa Niebieska uczestniczył‚a w parku wilanowskim w lekcji muzealnej “Królewskie zabawy królewskich dzieci” poznając rezydencję króla Jana III Sobieskiego i dzieje jego rodziny (17.11).
  4. Przedszkole od wielu lat współpracuje z Biblioteką dla Dzieci i Młodzieży nr 9 przy ulicy Barwnej 8, uczestnicząc w wydarzeniach kulturalnych przez nią organizowanych i wypożyczając około 10 książek miesięcznie jako codzienne lektury przedszkolaków i nauczycielek. W tym roku szkolnym biblioteka pomagała nam miedzy innymi w zajęciach dotyczących legend („Legendy Warszawy. Antologia” wydana przez Muzeum Warszawy) oraz przy skompletowaniu listy wierszy do konkursu recytatorskiego.

Wymaganie 8

Ukazywanie korzyści płynących z położenia Warszawy nad Wisłą

4 maja 2018 roku przedszkolaki odwiedziły Park Fontann zlokalizowany nad Wisłą. Podczas wycieczki dzieci dowiedziały się o dawnej roli Wisły i o tym, jak ta rola się zmieniła. Poznały też postać Williama Lindleya – twórcy warszawskich wodociągów. Podczas rekreacyjnej części wycieczki z radością obserwowały działanie fontann.

 

Działania dodatkowe

  1. Podczas realizacji projektu „Smaki Warszawy” przedszkolaki odwiedziły warszawskie restauracje Ming Wok i Tramwaj poznając różnice między kuchnią polską (warszawską) a azjatycką.
  2. Podczas przygotowań do konkursu recytatorskiego troje rodziców napisało dla swych dzieci okolicznościowe wiersze prezentujące najciekawsze zakątki Warszawy. Publiczność zgromadzona na widowni konkursu nagrodziła największymi brawami wiersz prezentujący działania przedszkola (legendy poznane na zajęciach czy wspólnie odbyte wycieczki).